Taiji en Qigong


Taiji en Co

voor een vitale gezondheid en een gelukkig leven

Een gezonde levensstijl met de juiste voeding, zachte beweging en mentale ingesteldheid kunnen hét verschil maken. In onze praktijk krijg je daaromtrend al vele tips. Steeds meer mensen zoeken een manier om het het zelf in handen te nemen. Onze lessen Taiji, Qigong en meditatie bieden die mogelijkheid.

 


Taiji (Tai Chi), Qigong en Meditatie zijn een onderdeel van de Traditionele Chinese Gezondheidszorg. Deze oefen-systemen werken heerlijk aan lichaam en geest en dragen bij tot een vitale gezondheid en een gelukkig leven. Je kan deze bij ons leren in de vorm van groepslessen en privélessen. Een les is altijd een rustpunt en oplaad-moment. Na een tijdje ben je ook in staat om thuis zelf op deze manier aan je gezondheid te werken.


Jan De Kock beoefent deze traditionele oefenvormen met veel gedrevenheid sinds 1986. Zijn passie is bijzonder voelbaar in zijn lessen. Hij is erkend leraar door het Hunyuan Taiji Centrum te Beijing in China. Hij geeft o.a. master-classes Taiji en leidde reeds meerdere Taiji-leraars op.




Taiji-lessen


Hunyuan Taiji: 24 vorm


Hunyuan Taiji is gericht op innerlijke ontspanning, vloeiend bewegen en opbouwen van vitaliteit. Geleidelijk aan wordt de vicieuze vecht/vlucht situatie doorbroken en het evenwicht hersteld. In vergelijking met Qigong komen in de lessen Taiji coördinatie en geheugen meer aan bod.

 


Naast de basisoefeningen leren we de “Taiji-vorm”, een opeenvolging van oefeningen tot één doorgaande beweging. Kenmerkend aan Taiji in Hunyuan stijl zijn de vele vloeiende en cirkelvormige bewegingen, innerlijke intentie, relaxatie en gezondheidstoepassingen.

 


Zwemmende draak Taiji: 60 vorm


Zwemmende draak Taiji is een Taiji stijl met kenmerken van Qigong, Daoïstische yoga, danskunst en Taijiquan uit de Wudang-stijl. Zwemmende draak Taiji imiteert de bewegingen van de draak, welke traag, verbonden, continu, kronkelend, en spiraalvormig is. Externe en innerlijke stretching is zeer typisch aan deze Taiji-stijl. Er wordt zowel fysiek als mentaal gewerkt.

 

De oefeningen openen en versterken de gewrichten, pezen en ligamenten van het lichaam. Ze masseren de organen en stimuleren de bloed- en Qi-circulatie.

 

Deze vloeiende 60 vorm telt drie reeksen van telkens 20 bewegingen. Elke reeks kan op zichzelf beoefend worden. Deze Taiji-stijl is een uitdaging, maar geeft veel voldoening en is bijzonder prettig om te leren en te oefenen. Bijkomend voordeel: Deze vorm kan op een zeer kleine oppervlakte beoefend worden.

 



Qigong-lessen

 

Chinese Ontspannings-  en Gezondheidsoefeningen

Qigong betekent letterlijk: Werken aan je energie (of vitaliteit). We vertrekken steeds vanuit het principe van de Traditionele Chinese Geneeskunde (TCG).

 


  • Ontspanning, innerlijke rust en opbouwen van vitaliteit.
  • Cirkel- en spiraalvormige bewegingen worden als losse oefeningen vloeiend en in ontspanning uitgevoerd.
  • Er wordt gevarieerde Qigong gegeven, met verwijzing naar de vaste reeksen.


Na een Qigong sessie ben je rustiger, heb je meer energie en is je lichaamshouding verbeterd. Op termijn ga je, bij regelmatige beoefening, de effecten duidelijk in je dagelijkse leven voelen en kan je algemene gezondheid flink verbeteren. Innerlijke aandacht, actieve ontspanning en vloeiend bewegen zijn vaste onderdelen. We horen regelmatig van onze leerlingen dat ze na een tijd Qigong-lessen gevolgd te hebben, actief hun levensstijl beginnen te verbeteren.

 


 

 





Meditatie-lessen

“De manier hoe je met stress en emoties omgaat, bepaalt voor een groot deel je gezondheid!”

 

“Stoppen” en je lichaam en geest de nodige rust gunnen om te kunnen herstellen. Dat is de eerste stap in meditatie. Net zoals je je spieren kan oefenen, zo kan je ook je hersenen leren om controle te houden en op een rationele (dus niet vanuit je emoties) en ontspannen manier met het dagelijkse leven om te gaan. Meditatie heeft daarom een grote invloed op je “vecht/vlucht reactie”, je slaappatroon, je concentratie, je manier van denken, je adrenaline-niveau, je bloeddruk, je humeur, mentale problemen, enz… De meditatie-lessen variëren van zittend (kussentje of stoel) tot liggend en staande. Voor en na de meditatie doen we steeds enkele rustige, eenvoudige bewegingsoefeningen. en ja…meditatie brengt wel degelijk iets teweeg en kan je leven drastisch veranderen!